2022 Fiscal Year Final Research Report
Investigating second language acquisition and identities in study abroad contexts through visual biographical approach
Project/Area Number |
19K00703
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Tokyo University of Foreign Studies |
Principal Investigator |
Umino Tae 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (00251562)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 第二言語習得 / 自伝的アプローチ / マルチモーダル第二言語学習史 |
Outline of Final Research Achievements |
This study sheds light on second language learners’ beliefs and identities during study abroad by making use of multimodal second language learning histories incorporating linguistic narratives and visual images. Analysis of the use of visual images in the multimodal learning histories of learners of Japanese and learners of English revealed that the types of images chosen play an integral role in the construction of each learning history as well as the construction of learners’ beliefs and identities. Through these findings the study proposes a new research approach that incorporates visual images as data for investigating second language learning experiences more generally
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Free Research Field |
応用言語学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、従来の研究で十分に活用されてこなかった視覚的資料を研究データとして活用し、新たな視点から言語的データでは十分に表出されない第二言語学習者のビリーフ及びアイデンティティの記述を行った点、マルチモーダルナラティブを取り入れたライフストーリー研究法を新たに開拓した点、また、英語学習者を対象とする研究が大半を占める第二言語習得分野において、日本に留学している日本語学習者に焦点を当て、目標言語や学習の文脈による第二言語習得の多様性に光を当て、その成果を国際的に発信した点などにおいて、学術的・社会的な意義が認められるのではないかと考えている。
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