2023 Fiscal Year Final Research Report
Creating an Effective Training Program for Facilitators of Autonomous Japanese Language Learning in Higher Education
Project/Area Number |
19K00708
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
YOSHINAGA Mioko 大阪大学, 国際教育交流センター, 教授 (80324838)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
瀬井 陽子 大阪大学, 国際教育交流センター, 特任助教(常勤) (00868341)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 日本語教育 / 自律学習 / 第二言語学習 / 学習支援 / 学習者オートノミー / 教師オートノミー / 言語学習アドバイジング / プログラム開発 |
Outline of Final Research Achievements |
Based on theoretical considerations of learner autonomy and support for autonomous language learning, we planned and implemented two programs: "Methodology for Second Language Learning" and "Introduction to Language Learning Advising." These programs were designed to develop autonomous Japanese language learning facilitators, defined as personnel with the knowledge, skills, and attitudes necessary to support autonomous learning at universities. Additionally, we analyzed the participants' reflections and assessed the effectiveness of the programs. As a result of our findings, we made nine conference presentations, published eleven papers and five books, and delivered seven lectures, thereby disseminating our achievements to the broader society.
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Free Research Field |
応用言語学、日本語教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
自律学習やその支援の重要性はかねてより指摘されているが、自律学習の支援者の体系的な養成を目指すプログラムはこれまでほとんど開発されていない。自律学習を促進・支援する力量をもった日本語教育人材が求められる中で、学習者オートノミー・教師オートノミー・自律学習支援などの理論的検討に基づき、自律学習支援に必要となる知識・技能・態度を養成するための具体的なプログラムを開発し、他の教育機関等でも応用可能な1つのモデルを示した本研究の意義は大きい。
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