2023 Fiscal Year Final Research Report
Verification of the Global Citizenship that International Students Seek as Actors
Project/Area Number |
19K00713
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
|
Research Institution | Ryutsu Keizai University |
Principal Investigator |
Nagaoka Etsuko 流通経済大学, 流通情報学部, 教授 (40339734)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鄭 惠先 北海道大学, 高等教育推進機構, 教授 (40369856)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 日本語教育 / 外国人留学生 / グローバルシティズンシップ / 多様性 / 多文化共生 / 市民リテラシー / 教材開発 / SEL |
Outline of Final Research Achievements |
In a complex society where people, goods, and money actively move across national borders, the consciousness of being a " Global Awareness “, or equivalently called "Global Citizenship," is an indispensable ability for people to play an active role as an actor in society. In this study, we conducted a needs survey of international students to determine which items should be prioritized according to the characteristics of the learners when implementing Global Citizenship Education, especially for international students studying at Japanese universities. Based on the results, we created teaching materials for Global Citizenship Education, especially for international students, and put into practice.
|
Free Research Field |
日本語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、日本で学ぶ外国人留学生を対象に彼らが必要とする能力を量的、質的に調査し、その内容を明らかにしたことである。量的調査では、留学生の身分、在日期間、日本語能力、国籍の4つを外部変数として取りあげ、異文化間能力の変数別の傾向を考察した。また質的な調査では、留学生が必要とする異文化間能力に対する意識の形成プロセスの解明を行った。さらに、もう1つの意義は、調査結果をもとに、異文化間能力を育成する教材を作成し、授業実践を行ったことである。調査研究を教育に応用することは、グローバル・シティズンシップ教育の発展につながると考える。
|