2022 Fiscal Year Final Research Report
The development of multicultural Service-Learning: the analysis of Japanese language tutors' cognitive developments
Project/Area Number |
19K00723
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
KITADE KEIKO 立命館大学, 文学部, 教授 (60368008)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
村山 かなえ 立命館大学, 国際教育推進機構, 嘱託講師 (10589948)
安田 裕子 立命館大学, 総合心理学部, 教授 (20437180)
遠山 千佳 立命館大学, 法学部, 教授 (40383400)
山口 洋典 立命館大学, 共通教育推進機構, 教授 (90449520)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 日本語学習支援者 / サービス・ラーニング / 市民性教育 / ピア・ラーニング / 越境的学習 / ナラティブ / 地域日本語教育 / 官学連携 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to develop a service-learning regular course and clarify learning through multicultural volunteer activities. In 2022, we launched of a service-learning regular course, and establish a foundation for collaboration with several local multicultural exchange and Japanese language classes in 2023. In addition, we presented the significance of learning through volunteerism and the perspectives necessary for its design based on various surveys, including out-of-school learning through participation in international exchange volunteer activities on campus, clarification of online multicultural service learning implementation and learning, and clarification of relationships in multicultural conviviality promotion projects in government-academic collaboration.
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Free Research Field |
日本語教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の社会的意義は、サービス・ラーニング正課科目の開発や正課外の多文化ボランティアを通した学びの明示化により、多文化共生や地域在住外国人への支援を通した市民性の育成、そして地域と大学のより充実した連携の在り方の必要性とモデルを示したことが挙げられる。また、学術的意義としては、サービス・ラーニングと日本語教師教育の関係や、異文化理解の振返りワークショップなど、従来の日本語教育分野の枠組みを越えた学際的な知見の融合と成果発表にある。
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