2023 Fiscal Year Final Research Report
Survey and research on indirect citation instruction in academic writing
Project/Area Number |
19K00731
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
|
Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Mukai Rumiko 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 名誉教授 (90309716)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
近藤 裕子 山梨学院大学, 学習・教育開発センター, 准教授 (70734507)
中村 かおり 拓殖大学, 外国語学部, 教授 (70774090)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | アカデミック・ライティング / 間接引用 / 分野による違い / 引用指導 / 引用形態 / 初年次から専門への接続 / 語り調 / 解釈 |
Outline of Final Research Achievements |
We demonstrated that to provide appropriate citation instruction for academic writing, it is necessary to go beyond the traditional explanations (citation method, citation expression, and source presentation method) and view citations in the form in which they function in the text, i.e., in “citation form”. To clarify the relationship between “citation form” and writing style, we explored the characteristics of writing styles in different academic fields and research methods. As a result, it became clear that the narrative style of writing citations is used when analyzing materials in the humanities and that the choice of “citation form” shows characteristics that differ according to the field. This study also indicated that citation instruction, an issue in writing instruction at universities, should be conducted in stages from the first year as students move into their major fields of study.
|
Free Research Field |
日本語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、引用指導を書き方指導につなげるため、引用を含む文の形を「引用形態」という用語を用いて、引用方法・引用表現・出典提示方法等を包括する視点を示した。また、研究が進んでいなかった学術分野・研究手法によって異なる文章の書き方や引用表現の用い方などについて、具体的な違いを明らかにすることができた。そのうち、文学分野の語り調の書き方、そこで用いられる「引用形態」の特徴を示したことで、学術論文を構造からの分析だけなく、書き方の側面から分析する必要性も示すことができた。これらの成果は、アカデミック・ライティングにおける引用指導の位置付けを明確にし、効果的な指導法を進めるのに貢献すると思われる。
|