2022 Fiscal Year Final Research Report
Explaining Activity to Cultivate Critical Thinking: Design, Implementation and Evaluation
Project/Area Number |
19K00740
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
|
Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
KOYAMA Satoru 九州大学, 留学生センター, 准教授 (50284576)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 日本語教育 / 批判的思考 / コンテントベース(CBI) / 説明活動 / デザイン実験 |
Outline of Final Research Achievements |
This is a part of a series of studies that aim at developing a methodology to promote learners’ critical thinking in content-based Japanese language class. For that purpose, this study employed ‘knowledge construction jigsaw’ method (Miyake et al. 2017) and focused on how to improve the quality of learner’s explanation. Based on research findings in the field of learning strategies and second language acquisition, several educational interventions were conducted. As the result, requiring students to read the material in advance was the most effective.
|
Free Research Field |
日本語教育、第二言語習得
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ジグソー法を用いた実践は日本語教育でも数例報告があるが、いずれも協同がテーマであり、批判的思考力の育成に焦点を当てたのものはない。また、他者との対話を通じて学生たちの批判的思考を促そうとする試みもクリティカル・ペダゴジーを中心にいくつか報告があるが、そのほとんどは個々の教員による試みの段階に留まっており、その後どのような改善を行い、結果どのような変化が生じたのかについては触れられていない。そのため、研究成果が教育現場に還元されているとは言い難い状況にある。本研究の最終目標は、実践と改善を繰り返す中で誰にでも利用可能な授業デザインの原則を引き出すことにあり、そこに本研究の社会的意義がある。
|