• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Development of Non-Native Speaker-Oriented Model for Second Language Learning

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K00741
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

yamamoto yoshino  琉球大学, グローバル教育支援機構, 准教授 (50468071)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大谷 尚  名古屋経済大学, 人間生活科学部教育保育学科, 特任教授 (50128162)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywordsネイティブスピーカー志向 / ネイティブスピーカー崇拝 / 非母語話者 / 第二言語習得 / 質的研究 / インタビュー / SCAT / ライフストーリー
Outline of Final Research Achievements

Regarding "non native-speaker oriented" second languag learning, we conducted interview surveys and analysis to explore their tendencies, characteristics, and backgrounds. The following characteristics were predicted from the beginning of the study:(1) Intentionally setting and directing a character in the second language and reflecting on it.(2) Respecting the culture of the second language and emphasizing sophistication and politeness.(3) Respecting words regardless of language, and using structures accurately while being conscious of the origins of words.(4) Having a clear message to convey.
In addition to these characteristics, the results of this study pointed out the possibility that there is another factor:
(5) Maintaining self-affirmation and establishing identity in one's mother tongue (first language).

Free Research Field

第二言語習得

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究の過程で、母語話者のように話そうとすることだけでなく、特に年少の学習者については、第二言語を話すことを強制される中でネガティブな経験をすること自体が、その後の学習意欲や習得に大きな否定的影響を与えていることが示唆された。そのため、ある一つの言葉を話すことを強制するのではなく、多言語やIT(アプリなど)を駆使し、その場にいる構成員を「誰一人取り残さない」ことを最優先にする「チャンプリンガル」という教育理念を打ち出した。その理念のもとに、難民の背景を持つ留学生が不登校児にSTEAM教育を実施するオルタナティブスクールを開校し、社会課題の解決にも貢献している。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi