2023 Fiscal Year Final Research Report
A Study of Children's Development in Foreign Language Education Classes in Association with Arts and Crafts
Project/Area Number |
19K00760
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Doshisha Women's College of Liberal Arts (2023) Hiroshima University (2019-2022) |
Principal Investigator |
Iwasaka Yasuko 同志社女子大学, 現代社会学部, 教授 (80636449)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
吉田 達弘 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (10240293)
竹内 晋平 奈良教育大学, 美術教育講座, 教授 (10552804)
藤井 康子 大分大学, 教育学部, 准教授 (10608376)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 初等外国語 / 図画工作 / 連携 / 社会文化理論 / マルチモダリティ / 言語意識 |
Outline of Final Research Achievements |
In the first half of the project, we attempted to construct the theory. The results were presented in oral presentations by Iwasaka et al. (2019) and collaborative practices with my coauthor, Yasuko Fujii, in oral presentations (2019, 2020) and papers (2021, 2022). In Iwasaka's doctoral dissertation (2022), I organized my original theory and discussed past collaborative practice cases relying on the framework. In the latter half of the project, I planned and implemented lessons with developmentally appropriate content for all grades of elementary school, relying on the integration theory. The results of the practice were compiled as a report and distributed at a debriefing session for school personnel and researchers (February 17, 2024), which was conducted together with the project members. In summary, the submitted paper has been accepted for publication in the Journal of Engaged Pedagogy, Vol. 23 (2024).
|
Free Research Field |
初等外国語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の学術的意義及び社会的意義は、言語と非言語を別々のものとしてではなく、お互いに補完し、相乗的に個人の能力を引き出すものと捉え、マルティモダリティという理論を基盤とした統合理論を打ち立てたことにある。外国語という言語知識が母語による教科に比べてかなり少ない教育活動を行う際、言語によるパフォーマンスに注目するだけでなく、非言語によって発現される言語意識向上の過程や実態を分析、考察の射程に含めることによって、学習者の意図をより正確に捉えることに成功し、結果として学習者の学習に対する動機づけに対するアプローチが可能となるという教育的示唆を得られたことは成果として特筆すべきであろう。
|