2021 Fiscal Year Final Research Report
Development of speaking proficiency through elementary school English teacher online training focusing on discourse and comprehensibility
Project/Area Number |
19K00768
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Meio University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
Fewell Norman 名桜大学, 国際学部, 教授 (20577994)
天願 健 名桜大学, 国際学部, 教授 (40449963)
玉城 本生 (タマキモトイク) 名桜大学, 公私立大学の部局等, 助教 (60804680)
タン エンハイ (タンエンハイ) 名桜大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (70804649)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 小学校英語教育 / オンライン研修 / スピーキング能力 / 産学連携 / 授業研究会 / 英会話 |
Outline of Final Research Achievements |
In 2019, 4 elementary school English classrooms were observed and three related research paper was published. In 2020, in June, "elementary school English teacher online training" participants were recruited. 14 teachers took online English conversation training and at the same time, they practiced demonstration class online. Three related research paper was published. In 2021, "elementary school English teacher online training" participants were recruited like Y2020. 15 teachers took online English conversation training and also practiced demonstration class online. Three related research paper was published.
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Free Research Field |
英語教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
最初に、小学校英語教員のスピーキング能力の強化のために、民間プログラム「レアジョブ英会話」を利用して、大学・民間の協力で、参加研修教員が自分に適する研修場所や時間を選択できる研修方法を開発した意義は大きいと考える。さらに,オンライン上で模擬授業を実施し、勤務後にほとんどの教員が自宅から模擬授業の実施と参加を行なう方法で研究授業を深めることができたことは他の研究会への波及効果もあると考える。最後に、研修では、模擬授業にZoomを用いたり、英会話実施の報告書をGoogleフォームで提出させたり、研修資料をGoogle Classroomで共有したりとコロナ禍に適した研修方法を展開できた。
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