2022 Fiscal Year Final Research Report
How recent changes in dictionary types have affected the lookup behavior and learning outcomes of college English learners?
Project/Area Number |
19K00777
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Osaka Ohtani University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
薮越 知子 日本大学, 経済学部, 准教授 (80578071)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 辞書アプリ / モバイルディバイス / 電子辞書 / スマートフォン / タブレット / 外国語(英語)教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The present study, focusing on pocket E-dictionaries and smartphones, investigated how recent changes in dictionary types have affected the lookup behavior and learning outcomes of college English learners. Statistical analysis revealed that 1) the majority of students used free translation apps or web searches on their smartphones instead of electronic dictionaries when tackling tasks such as English reading comprehension or vocabulary grammar questions, 2) there was no correlation between their choices of mobile devices used and their English proficiency, and 3) although there were some differences in the number of lookups and the time to look up between the use of pocket E-dictionaries and smartphone, no significant difference was found in the accuracy rates. Based on these findings, a pilot study was conducted to examine their lookup behavior in detail introducing a video analysis.
|
Free Research Field |
応用言語学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
EFL環境下の日本で、英語学習時の辞書使用の重要性は認識されているにもかかわらず、現在までインターフェイスの異なる辞書(印刷辞書、電子辞書、スマホなど)の検索行動と学習効果の比較研究はほとんどなされておらず、本研究の意義は極めて大きい。 本研究結果から、現在の大学レベルの英語学習者らは、形態いかんにかかわらず編纂されて販売されている「英和辞書」を利用しない傾向が明らかになった。検索ツールと英語基礎力との相関は見られず、英語資格試験に使用される「コミュニケーション力育成」目的の教材レベルであれば、スマホの無料アプリ、電子辞書の「英和辞書」のいずれを使用しても正答率に差がないこともわかった。
|