2022 Fiscal Year Final Research Report
Building a Reading Comprehension Learning Support System Using Korean Readability
Project/Area Number |
19K00794
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Yamaguchi Prefectural University |
Principal Investigator |
HYUNJUNG LIM 山口県立大学, 国際文化学部, 教授 (30412290)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
淺尾 仁彦 国立研究開発法人情報通信研究機構, ユニバーサルコミュニケーション研究所データ駆動知能システム研究センター, 主任研究員 (10755119)
李 在鎬 早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (20450695)
斉藤 信浩 九州大学, 留学生センター, 准教授 (20600125)
須賀井 義教 近畿大学, 総合社会学部, 准教授 (60454641)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 韓国語リーダビリティ / 読解学習支援システム / kReadability / 内容言語統合型学習(CLIL) |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to develop an automatic text-difficulty rating system for Korean reading comprehension and to implement it as an application that allows Korean language learners to adaptively use appropriate learning materials according to their language level, with the aim of implementing and expanding Korean language education based on the CLIL (Content and Language Integrated Learning) approach. Specifically, we: 1) devised a Korean-specific readability measurement system and 2) developed kReadability, a Korean text-difficulty evaluation system that automatically evaluates the text level of raw materials such as newspapers, magazines, and websites. While verifying the accuracy of the system, we also examined the possibility of using kReadability in Korean reading-comprehension development learning through classroom practice.
|
Free Research Field |
外国語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、①韓国語に特化したリーダビリティ測定尺度の仕組みの考案と実用化は初めての試みである。②韓国語文章難易度判定システム(kReadability)を経由して学習者に提供する生教材を選別するため、韓国語教育の活動をデザインする際に、生教材選定において教師・学習者双方の支援に直結するものとして、内容重視言語教育(CLIL)への社会的ニーズに対応できる。③韓国語教育の共有資源化のためのweb基盤支援システムとして無償公開しており、韓国語教育の教室活動だけではなく、学習者が手持ちのテキストを用いて自学自習を行う際にもレベルの適切さを確かめ、未習得の語彙に対してシームレスに学習することができる。
|