• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

A study on English education using AI, VR, and ICT

Research Project

Project/Area Number 19K00798
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

小張 敬之  青山学院大学, 経済学部, 客員教授 (00224303)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 菊池 尚代  青山学院大学, 地球社会共生学部, 教授 (70756577)
S・G Lambacher  青山学院大学, 社会情報学部, 教授 (10254111)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
KeywordsAI / ChatGPT / VR / 反転授業 / 21世紀スキル / ICT先端技術 / 異文化理解 / AI利用のテスト
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、AI、VR、及びICTを活用した21世紀型反転授業の教育効果を四年間にわたって検証した。2019年にはこれらの技術を用いて、反転授業を通じて異文化理解及び世界観の教育効果を評価した。2020年には、これらの教育手法が学習方略や動機づけに及ぼす影響を分析し、同時に21世紀型スキルの獲得に焦点を当てた。2021年から2022年にかけては、経済学部の英語教員と共同でVRを用いた英語教育の有効性を二年間に渡って研究し、その成果を検証した。2023年には、AI/ChatGPTを利用した英語教育の実効性を25名の学生を対象に試み、その結果を評価した。
研究方法としては、AIやVRが組み込まれたデバイスを使用し、年間を通じて反転授業を実施。学習者の事前・事後のテスト(TOEIC, OPIC Speaking Test, Progos Speaking Test等)やアンケートを通じて、学習スタイルや方略、世界観の変化を測定。教室での録画とテストの分析を行い、具体的な教育効果を定量的に評価した。また、AIを基盤とした教育ソフトウェアやVRを使用した疑似体験型の英語教材、多様なオンライン教材を利用して、21st Century Skillsの獲得を目指す教育実践を行った。
この研究により、AI、VR、ICTの先端技術を活用した教育の新たな可能性を探求し、具体的な教育改善のためのガイドラインを提供した。提案された英語教育方法は、教育の質を大幅に向上させるものであり、この研究は技術を活用した新しい教育手法の研究として、学術的にも重要な意義を持つ。この研究は、今後の教育技術の展望を示すものであり、実践的な英語教育改善に向けた有益な洞察を提供する。

  • Research Products

    (25 results)

All 2024 2023

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 9 results)

  • [Journal Article] Integrating AI and Web 3.0 in English Education: A Study of Technological Advancements in Society 5.02024

    • Author(s)
      小張敬之
    • Journal Title

      青山経済論集

      Volume: 75 Pages: 273-297

    • Open Access
  • [Journal Article] Effects of English-speaking lessons in virtual reality on EFL learners' confidence and anxiety.2023

    • Author(s)
      Satake, Y , Yamamoto, S , Obari, H
    • Journal Title

      Frontiers in Technology-Mediated Language Learning

      Volume: 1st edition Pages: 26-40

    • DOI

      10.4324/9781003395218-3

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Interaction’s Effect on Students’ Worldview and English Use in Society 5.0.2023

    • Author(s)
      Obari, H
    • Journal Title

      AsiaTEFL Proceedings 2023: Papers from the 21st AsiaTEFL Conference (pp. 933-940). AsiaTEFL.

      Volume: 無し Pages: 933-940

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] INNOVATIVE ENGLISH LANGUAGE LEARNING THROUGH VIRTUAL REALITY AND INTERACTIVE ENGAGEMENT: TWO CASE STUDIES,2023

    • Author(s)
      Obari, H
    • Journal Title

      ICERI2023 Proceedings

      Volume: 無し Pages: 3199-3203.

    • DOI

      10.21125/iceri.2023

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] AIと人間の創造性の融合: デジタル時代の教育と世界観の認識論的・存在論 的探究2024

    • Author(s)
      小張敬之
    • Organizer
      JACET関西支部研究プロジェクト・リーディング研究J
    • Invited
  • [Presentation] The Impact of Interactive Learning Strategies on Non-Native English2024

    • Author(s)
      Obari, H
    • Organizer
      The Christians in English Language Teaching (CELT) Conference 2024
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Impact of Interaction to prepare for 21st century-skills in Society 5.0 during the COVID-192024

    • Author(s)
      Obari, H
    • Organizer
      The 20th Annual CamTESOL International Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] AI-Enhanced English Learning: Integrating Text-to-Speech & Writing Practices2024

    • Author(s)
      Obari, H
    • Organizer
      The 43rd Thailand International Conference 2024
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Transforming Language Education: The Rise of VR and AI in English Learning2024

    • Author(s)
      Obari, H
    • Organizer
      ICET 2024
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「Society 5.0におけるAIの役割:英語教育の最前線 -Dominus illuminatio mea-」(2)2023

    • Author(s)
      小張敬之
    • Organizer
      高知大学人文科学部 「第二言語習得論演習」講座(特別講師)
    • Invited
  • [Presentation] Enhancing Presentation and Writing Pedagogy in English Education through ChatGPT Integration2023

    • Author(s)
      Obari, H
    • Organizer
      The 6th JAAL in JACET JAAL in JACET
  • [Presentation] 「Society 5.0におけるAIの役割:英語教育の最前線 -Dominus illuminatio mea-」2023

    • Author(s)
      小張敬之
    • Organizer
      高知大学人文科学部 「第二言語習得論演習」講座(特別講師)
    • Invited
  • [Presentation] Reducing Foreign Language Anxiety Through Interactions2023

    • Author(s)
      Obari, H
    • Organizer
      49th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Innovative English Language Learning through virtual Reality and Interaction Engagement2023

    • Author(s)
      Obari, H
    • Organizer
      ICERI2023 (16th annual International Conference on Education and New Learning Technologies)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「Society 5.0におけるAIの役割:英語教育の最前線 -Dominus illuminatio mea-」2023

    • Author(s)
      小張敬之
    • Organizer
      清泉女子大学言語教育研究所フォーラム2023
    • Invited
  • [Presentation] Cross cultural organizational behavior Ontology & Worldview2023

    • Author(s)
      Obari, H
    • Organizer
      早稲田大学社会学部招待特別講義
    • Invited
  • [Presentation] 組織行動論2023

    • Author(s)
      小張敬之
    • Organizer
      早稲田大学社会学部招待特別講義
    • Invited
  • [Presentation] Enhancing International Mindset: The Crucial Role of High-Quality Input & Output in Educational Settings2023

    • Author(s)
      Obari, H
    • Organizer
      JALT Study Abroad Sig
    • Invited
  • [Presentation] 大学の英語授業お悩みQ&A 授業学研究会関東 (Poster session)2023

    • Author(s)
      馬場千秋 , 板垣信哉 , 小張敬之 , 倉田綾香 , 小西瑛子 , 松原知子 , 陸田絵里子
    • Organizer
      JACET 第62回国際大会(東京、 2023)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Interaction’s effect on students’ worldview and English use in Society 5.02023

    • Author(s)
      Obari, H
    • Organizer
      The 21st AsiaTEFL International Conference DCC, Daejeon, S. Korea
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How do virtual reality lessons affect EFL learners' perceptions of speaking English?2023

    • Author(s)
      Satake, Y , Yamamoto, S , Obari, H
    • Organizer
      EUROCALL 2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Impact of Interaction with Young Native Speakers on Students' Cross-Cultural IQ and Worldivew2023

    • Author(s)
      Obari, H
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET) 第 62 回(2023 年度)全国研究大会
  • [Presentation] 言語の未来への架け橋: ChatGPT, EduTech, 対話型が織り成す英語教育の新時代 -Dominus illuminatio mea-2023

    • Author(s)
      小張敬之
    • Organizer
      青山学院英語教育研究センター主催講演会
    • Invited
  • [Presentation] Effect of Interaction to develop 21st century skills and cross-cultural sensitivity for Society 5.02023

    • Author(s)
      Obari, H
    • Organizer
      第16回(2023年度)JACET 関東支部大会, Language Learning Advising: A Profound Understanding of Its Potential
  • [Presentation] Developing English proficiency and 21st-century skills: Integration of ICT and human interaction2023

    • Author(s)
      Obari, H
    • Organizer
      JALT CALL 2023, CALLing the Future

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi