2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of a System to Support the Selection of Foreign Language Expressions
Project/Area Number |
19K00817
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
Isobe Miho 信州大学, 学術研究院人文科学系, 教授 (60579853)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
円谷 友英 兵庫県立大学, 情報科学研究科, 教授 (10346702)
クラウス マヌエル・フィリップ 早稲田大学, 商学学術院, 准教授 (20788319)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 外国語作文 / ドイツ語 / 表現の選択 / 添削作業 |
Outline of Final Research Achievements |
A corpus of Japanese learners of German and a corpus of corrected texts were created to identify trends in the vocabulary and expressions that Japanese learners of German select when writing German. We also investigated how native speakers of German and Japanese teachers of German correct these texts and the similarities and differences in the correction process. The results of this research will be compiled in the future as a guide to text writing and a collection of German expressions.
|
Free Research Field |
外国語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
外国語で作文をおこなう際の添削や作文指導における問題点について,外国語教育,とりわけ英語以外の外国語やその学習現場において,あまり議論されてこなかった。本研究では,添削という作業が,学習者にどのような影響を与えるか,また,指導者や添削者がどのような姿勢で,添削という作業に向き合うべきか,を問題意識として掲げ,言語を質的・量的な側面から分析することで,その実態を明らかにすることができた。潜在的にしか意識されてこなかった,外国語でテキストを書くことの難しさ,その指導や添削の困難さを研究を通して顕在化させたことは,学術的かつ社会的な意義があるといえる。
|