• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Annual Research Report

The use of virtual exchange and cross-cultural collaborative learning in higher education

Research Project

Project/Area Number 19K00820
Research InstitutionKyoto Institute of Technology

Principal Investigator

ヒーリ サンドラ  京都工芸繊維大学, 基盤科学系, 教授 (10460669)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坪田 康  京都工芸繊維大学, 基盤科学系, 准教授 (50362421)
KENNEDY OLIVIA  長浜バイオ大学, バイオサイエンス学部, 講師 (50816543)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
KeywordsCultural Sensitivity / Virtual Exchange / Intercultural Exchange
Outline of Annual Research Achievements

コロナの影響により、アフリカとの活動を再開することは困難だったが、2022年7月16日にブルンジのサミット国際研究所、関西学院大学、大阪城学園と共同でハイブリッド会議を開催し、グローバル化したデジタル世界の特に新しい世代の学習者への影響や、教育におけるVirtual Exchangeに焦点が当てられた。
また、Chen and Starosta (2000)が開発したIntercultural Sensitivity Scale (ISS)の収集データの分析を終了した。当初の研究では5因子構造であったが、他国での研究により、ISSは異なる文化的文脈では機能しない可能性があることが判明した。私たちの分析では、データは3因子モデル(交流否定度-7項目、交流信頼度-5項目、交流意識-9項目)に適合することがわかり、実行可能なモデルを提供する一方で、私たちは現在、1930年代にWilliam Stephensonによって考案されたQ手法を使って日本の文脈に合わせた新しいモデルを作成中である(McKeown & Thomas、1988)。Q法では、参加者は自分の視点から何が有意義で重要なのかを決めるよう求められており、この方法によって、より日本文化に適した項目が得られることが期待されている。
さらに、研究グループのアンケート回答を分析した結果、留学の次にVirtual Exchangeが大きな利益をもたらすことがわかった。ブルンジからの留学生の結果は、異なる文化的背景による違いを浮き彫りにした。
さらに、学生と彼らの交流体験から得た大量の質的データを分析し、これを教師の体験の分析にも拡大した。その結果、国際的なVirtual Exchangeは、教室をコラボレーション空間に再構築する機会をもたらし、従来の階層的な教師と生徒の役割を曖昧にし、両者に新しいエネルギーをもたらすことが判明した。

  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] A Study of New English Presentation Lessons Using Online Reflection Forms with the Pandemic: Adaptation of Speech Instruction, Experience Sharing and Systematic Reflection2023

    • Author(s)
      Yasushi TSUBOTA, Tsutomu INAGAKI, Takayuki NOZAWA, Yasushige ISHIKAWA
    • Journal Title

      Proceedings of the 24th International Conference and Workshop on TEFL & Applied Linguistics

      Volume: - Pages: 197-206

  • [Journal Article] The negative impacts of student use of online tools during emergency remote teaching and learning on teacher-student relationships.2022

    • Author(s)
      Kennedy Olivia
    • Journal Title

      Remote Teaching and Beyond

      Volume: PCP2021 Pages: 40-53

    • DOI

      10.37546/JALTSIG.CALL.PCP2021-04

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Teachers’ physiological signals to improve teacher-student relationships2022

    • Author(s)
      Kennedy Olivia、Healy Sandra、Fukada Chie、Kuwahara Noriaki
    • Journal Title

      Intelligent CALL, granular systems and learner data: short papers from EUROCALL 2022

      Volume: - Pages: 222~227

    • DOI

      10.14705/rpnet.2022.61.1462

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Japanese High School Returnees’ Identity : Translanguaging of the Mind, Body and Soul2022

    • Author(s)
      TAURA Amanda、HEARLY Sandra
    • Journal Title

      立命館言語文化研究

      Volume: 34 Pages: 183~193

    • DOI

      10.34382/00018024

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] The Impact of Social Robots on Teacher Affect in the Language Classroom2022

    • Author(s)
      Olivia Kennedy, Sandra Healy, Tracey Noble
    • Organizer
      ALANZ2022
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Combining Wearable Sensor and Video Data to Improve Classroom Interaction2022

    • Author(s)
      Olivia Kennedy, Sandra Healy
    • Organizer
      JALTCALL2022
  • [Presentation] Making trust measurable between teacher and student2022

    • Author(s)
      Olivia Kennedy, Sandra Healy
    • Organizer
      EuroCALL2022
  • [Presentation] Intercultural Sensitivity in a VUCA World2022

    • Author(s)
      Sandra Healy
    • Organizer
      Embracing Change through Resilience & Transformation in the Post-COVID-19 World
  • [Presentation] Barrier-free learning in Japan: Panel2022

    • Author(s)
      Melodie Cook, Davey Young, Sandra Healy, Alexandra Burke, Megumi Yoshieda, Olivia Kennedy
    • Organizer
      PanSIG 2022
  • [Presentation] Beyond Borders-Female Non-WEIRD Students' Experience in Japan2022

    • Author(s)
      Sandra Healy
    • Organizer
      Living on the Edge 2022
  • [Presentation] VUCA Fostering Learner Creativity to bring about dynamic change: the teaching of writing in Japan’s elementary, secondary and university classrooms2022

    • Author(s)
      Olivia Kennedy
    • Organizer
      Embracing Change through Resilience & Transformation in the Post-COVID-19 World
  • [Presentation] Making Trust measurable between teacher and student2022

    • Author(s)
      Olivia Kennedy
    • Organizer
      EuroCALL2022

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi