• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Research-status Report

学校文化の影響と新任教師の成長:小学校英語教育に関する教員養成の成果と課題

Research Project

Project/Area Number 19K00866
Research InstitutionNagoya University of Foreign Studies

Principal Investigator

佐藤 一嘉  名古屋外国語大学, 外国語学部, 教授 (40329868)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords教師教育 / 小学校英語 / 教師のbeliefs / タスクに基づく外国語教授法
Outline of Annual Research Achievements

この研究の目的は、大学で2年間児童英語教授法の指導を受けた学生(5名)が、小学校の新任教師として大学で学んだ指導法を応用し、どのように英語指導をするのか、そして、小学校の英語教育を発展させるために、どのような課題に遭遇するのかを明らかにすることである。

対象教員5名のうち、2019年度末に1名が退職したため、対象者は4名(横浜市1名、静岡県1名、岐阜県2名)になった。11月に1名(静岡県)の授業見学を実施した。しかしながら、コロナ禍の影響で、他の3名の授業見学はできなかった。

3月末に、4名の対象者と電話でインタビューを実施することができた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

新型コロナウイルス感染拡大のため、授業見学が1名しかできなかった。

Strategy for Future Research Activity

コロナ禍の影響で十分なデータ収集はできなかったが、3年間のデータ収集を終了した。
2022年度は、データ分析をして、論文執筆に取り掛かる。
来年度、研究期間の延長をして、国際研究集会で発表する。

Causes of Carryover

新型コロナウイルス感染拡大のため、計画していた出張等ができなかったため。
残った経費は、来年度、国際研究集会参加等に使用予定である。

  • Research Products

    (2 results)

All 2022 2021

All Journal Article (1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Longitudinal research on EFL teacher professional development in (Japanese) contexts: Collaborative action research projects2022

    • Author(s)
      Kazuyoshi Sato, Nancy Mutoh, Robert C. Kleinsasser
    • Journal Title

      Language Teaching Research

      Volume: 26 Pages: 477-503

    • DOI

      10.1177/1362168819893814

  • [Presentation] From Preservice Teacher Preparation to Inservice Teacher Development: Teacher learning in Context2021

    • Author(s)
      佐藤一嘉
    • Organizer
      Word Congress of Applied Linguistics
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi