• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

Bridging the Gap between Extensive Reading Materials and Authentic Texts: Expanding the Reader Corpora and Verification of their Effectiveness

Research Project

Project/Area Number 19K00868
Research InstitutionKyoto Sangyo University

Principal Investigator

加野 まきみ  京都産業大学, 文化学部, 教授 (90352492)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ゴーベル ピーター  京都産業大学, 文化学部, 教授 (40329925)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywords読みやすさ指標 / 多読学習 / リーダーコーパス / Easy Reader for Adults / Text Inspector
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,英語学習者が多読学習用リーダー (Graded Reader, GR) などの学習者用の読み物から英語母語話者向けの一般書や研究に必要な学術書 Authentic Text (AT) が読めるレベルになるまでの架け橋になるような資料の発掘やそれを用いた指導法の確立である.今年度は,主にText Inspectorを使用することにより,様々な語彙表での語彙レベルの判定,品詞や語長・文長などによる文の複雑さだけではなく,それより大きな単位で行うメタ ディスコース分析,総合的なテキストの評価など,数多くの要素を一括して分析することが可能になり,作業を効率よく進めることができた.多読学習に他に組み込む可能性のあるリーダー・シリーズとして,アメリカ,カナダ,イギリスで成人向け再教育用図書,有名作家による子供のための小説などの各種リーダーを発行している出版社やそれを支持する団体をさらに調査した結果,Easy Reader for Adultsシリーズのデータの収集を開始し,分析語彙や文法表現の分析を行った.各リーダーコーパス間の語数などを調整し,必要に応じて,これまでのER, YRリーダーコーパスの拡充も行った.入手したリーダーをスキャナで実際にスキャンし,PDF化,テキストデータ化を進めた. 昨年度までに作成した,文章を読んだ被験者の理解度を測る質問や事後アンケートに修正を加え,今年度より開始した新しい研究課題において,オンラインで規模を広げて実施できるように準備を進めた.コーパス分析で明らかとなった「難しさ」の原因になり得る要素のうち,学生がどの要素(文構造,語法,意味など)に実際に難しさを感じるのかを実験的な手法 での検証を行うためのデータの選定を進めた.

  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2023

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 英語の中の日本語 ― 借用と変化のプロセス2024

    • Author(s)
      加野まきみ
    • Journal Title

      ことばの不思議:日本語と世界の言語

      Volume: - Pages: 37-61

    • Open Access
  • [Journal Article] Specific Research Project: Technology integration and CALL beliefs in context: A longitudinal study of Japanese teachers and learners: Research Progress Report2024

    • Author(s)
      Peter Gobel, Makimi Kano
    • Journal Title

      京都産業大学総合学術研究所所報

      Volume: 18 Pages: 159-164

    • Open Access
  • [Presentation] リーダー・コーパスの構築・分析「読みやすさ」を測る指標の確立を目指して2024

    • Author(s)
      加野まきみ
    • Organizer
      ことばの科学研究センター 2023 年度 第 7 回研究会
  • [Presentation] Teaching cultural theory through digital story tasks: Content-based instruction and TBLT2023

    • Author(s)
      Peter Gobel, Makimi Kano
    • Organizer
      10th International Conference on Task-Based Language Teaching
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching Cultural Theory Through Digital Task-based Projects: Content-based Instruction and Task-based Learning2023

    • Author(s)
      Peter Gobel, Makimi Kano
    • Organizer
      WorldCALL2023: CALL in Critical Times
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi