2022 Fiscal Year Final Research Report
Research on the relationship between basic Japanese reading comprehension and English reading instruction and its application to learning support
Project/Area Number |
19K00872
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Oyama National College of Technology |
Principal Investigator |
SEKINE TAKEO 小山工業高等専門学校, 一般科, 准教授 (00709769)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 読解力 / 英語教育 / リーディングスキルテスト / TOEIC / 学習支援 |
Outline of Final Research Achievements |
The TOEIC/TOEIC-IP score as an English assessment test and the Reading Skills Test, which measures basic reading comprehension in Japanese. The scores and ratings of 588 KOSEN students who took both tests were compared, and although the correlation was weak, similar trends in the numerical values were observed.While it is possible to grasp the issues and trends of individual students' reading comprehension skills through the RST, and it is thought that the RST can be used for individualized instruction, it was found that the characteristics and trends vary greatly. The analysis in combination with the results of the questionnaire also revealed students' attitudes toward English language learning and their challenges.
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Free Research Field |
アメリカ文学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
英語アセスメントテストとしてのTOEICと日本語の基礎的読解力を測定する「リーディングスキルテスト」(「一般社団法人 教育のための科学研究所」提供)はそれぞれ別個に実施され活用されることが多いが,本研究では,言語の異なるこの2つのテストの結果を紐づけして検証した.さらに,アンケートを実施することによって高専生の英語学習に対する意欲や態度を明らかにし,英語を苦手とする学生個々の日本語の読解力の特性を,英文読解の基礎の指導に活かすことができると考えている。今回,「英語記号付け」という英文読解指導の方法を用いることで日本語と英語の基礎的読解力双方の向上が図れると考えている。
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