2023 Fiscal Year Final Research Report
An Empirical Study of English Education in Taiwan: Analysis of lesson topics within senior high school English textbooks
Project/Area Number |
19K00887
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Kitasato University |
Principal Investigator |
Hirai Seiko 北里大学, 一般教育部, 教授 (60306652)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 英語教育 / 台湾(戦後) / 英語教科書 / 高等学校 / 題材内容 / 課程標準(綱要) / 思考力 / 発問・タスク |
Outline of Final Research Achievements |
This study aims to elucidate the trajectory of English education in post-war Taiwan over the past 70 years, focusing on the changes and constants in its characteristics, as well as the underlying factors. Specifically, it investigates and analyzes high school English textbooks' content and teaching methods through an interdisciplinary approach. It includes an investigation of "Curriculum Standards (Guidelines)" and a quantitative and qualitative analysis of the content, exercises, and tasks in the compliant high school English textbooks published over the 70 years following World War II, to capture the characteristics and changes empirically. Interviews with educational stakeholders in Taipei were conducted to complement the study. The study elucidates the characteristics and factors of the current English education in Taiwan, which emphasizes both communication skills and critical thinking from a historical perspective.
|
Free Research Field |
英語教育学、応用言語学、台湾地域研究
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,台湾の高校英語教科書の「文学教材」を精査し,「本文」,「練習問題」,「タスク」が周到に工夫され,文学教材が生徒の英語受容能力のみならず発信能力,そして思考力の育成に効果的に使用されていることを提示した。また,「政治・社会的題材」も足場掛けのある練習問題・タスクが段階的に用意されていることを指摘した。いずれのトピックも日本の英語教科書では敬遠されがちで,とりわけ「文学教材」再考の実践例として日本の英語教育の現場に示唆をもつ。戦後70年間の英語教科書がいかなる軌跡を辿ったかに着眼することで,国際社会における台湾の位置付けを明確にする試みは台湾地域研究に寄与するものである。
|