2023 Fiscal Year Final Research Report
Research on English Learning in the Use of ICT and English Information Processing in Special Needs Education
Project/Area Number |
19K00896
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Nagoya University of Arts and Sciences |
Principal Investigator |
Suzuki Kaoru 名古屋学芸大学, ヒューマンケア学部, 教授 (20221319)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 英語教育 / 特別支援教育 / 協働学習 / コンピュータ支援学習 / 作業記憶 / 国際交流 / 重複障害 / 国際情報交換 |
Outline of Final Research Achievements |
A survey on working memory was conducted on the students at two special-needs schools in Aichi Prefecture. Data were collected to clarify the relationship between English working memory and the type of disability or English proficiency level. The ALT gave lessons by using Zoom and surveys through classroom observations, questionnaires and interviews were conducted to clarify the effectiveness and problems of ICT-based English learning. In addition, CLIL (Content and Language Integrated Learning) and exchanges with overseas special-needs schools using Zoom are also being conducted as developmental research.
|
Free Research Field |
英語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
英語学習における異なる事例の観察によって、学習者ごとの障害の状況の違いに着目し、問題点を明らかにした。聴覚という感覚機能の障害と、感覚器官から伝達された情報を司る脳の機能の障害を切り分け、英語学習に関連する要因を的確に抽出し、長期に亘る経過観察により、科学的データを蓄積した。ICTを活用した英語教育である海外の特別支援学校との交流授業の実践は、近隣の特別支援学校への波及効果をもたらし、複数校で実践されるようになった。障害により海外渡航が難しい生徒にも、国際交流の場を提供し、英語学習の動機付けを行うとともに、交流授業に携わる教員間の交流も促進させ、教育現場の活性化を促している。
|