• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Annual Research Report

オンライン外国語学習における学習行動ログデータの構成概念化に関する基礎研究

Research Project

Project/Area Number 19K00903
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

小野 雄一  筑波大学, 人文社会系, 教授 (70280352)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 仲谷 佳恵  東京女子大学, 現代教養学部, 特任講師 (70771864)
石井 雄隆  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90756545)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords学習ログデータ / 学習行動 / 構成概念 / 学習方略
Outline of Annual Research Achievements

本研究課題では、オンライン学習において入手可能な学習行動に関するデータが、どのような認知的・心理的構成概念を構成しているのかについて検討するものであった。新型コロナウイルス感染症の影響を受け、外国語の授業においてもオンディマンド型、リアルタイム型などの遠隔授業が求められたことに加え、学習者の心的状態が孤立感、疲弊感などと言った、それまでの先行研究でも予測ができない状況での研究プロジェクトとなったため、本プロジェクトも特殊な状況で実施となったことに加え、実験自体もやや統率がとれない中での実施となった。ただそのような状況でも、例えば聞き取り課題の中で観察される「スピード切り替え」や「再生」、「停止」のような機能は、「非言語情報やグルーピングの利用」や「内容をしっかり理解する」といった学習法力とやや弱いながらも相関が観察されるという結果が得られている。新型コロナ感染症という特殊な状況での実証実験で多くの限界点があったが、遠隔オンライン学習において学習者はどのようにして自律的な学習を維持するのかという視点も考察に含むことで、オンライン学習行動データに新たな視点が加わることになったという副作用的な研究課題が生まれてきた。具体的には、学習行動の先送り、特に、Learning Procrastinationという行動の中でも、いわゆるActive Procrastinatorが多数観察されるなどの結果が継続する研究の中で観察されている。今後は、学習者の動機づけに関する要因を学習ストラテジー要因に加えることによって、より包括的な形でオンライン学習行動を分析する必要性を残すことになった。

  • Research Products

    (10 results)

All 2022

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 4 results)

  • [Journal Article] Attitude toward the Use of Dual Subtitles by JapaneseEnglish Learners2022

    • Author(s)
      Hoshi Yuki、Ono Yuichi
    • Journal Title

      IIAI Letters on Informatics and Interdisciplinary Research

      Volume: 2 Pages: 1~1

    • DOI

      10.52731/liir.v002.050

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Procrastination Awareness and Learning Behavioral Types in an Online Learning Environment2022

    • Author(s)
      Yaguchi Rika、Ono Yuichi
    • Journal Title

      IIAI Letters on Informatics and Interdisciplinary Research

      Volume: 2 Pages: 1~1

    • DOI

      10.52731/liir.v002.049

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Procrastination Awareness and Learning Behavioral Types in an Online Learning Environment.2022

    • Author(s)
      Rika Yaguchi and Yuichi Ono
    • Organizer
      IIAI-AAI winter congress 2022
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Attitude toward the use of dual subtitles by Japanese English learners2022

    • Author(s)
      Yuki Hoshi and Yuichi Ono
    • Organizer
      IIAI-AAI winter congress 2022
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Potentials and Challenges in Analyzing Learning Behaviors in a Post-Covid-19 Online Education Paradigm2022

    • Author(s)
      Yuichi Ono
    • Organizer
      The 13th Annual International Symposium of Foreign Language Learning (AISOFOLL 13)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 初等・中等教育のデジタルトランスフォーメーション2022

    • Author(s)
      石井雄隆
    • Organizer
      第51回中部地区英語教育学会 福井大会シンポジウム「英語教育におけるICT活用の新たな提案」
    • Invited
  • [Presentation] 英語教育とICT活用-2030年の授業を構想する-2022

    • Author(s)
      石井雄隆
    • Organizer
      未来の先生フォーラム 2022
    • Invited
  • [Presentation] 説明可能なAIと自動採点2022

    • Author(s)
      石井雄隆
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第61回全国研究大会シンポジウム「外国語教育の周辺技術と今後の可能性」
    • Invited
  • [Presentation] Investigation of the Relationship between the Use of Strategies in a Strategic Competence Assessment Task and the Scores of an Oral Communication Strategy Inventory2022

    • Author(s)
      Nakaya, K., Ono, Y., Yoshikawa, R. and Murota, M.
    • Organizer
      The 26 Pan-Pacific Association of Applied Linguistics (PAAL) International Online Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語スピーキングにおける方略的能力向上に有効な言語学習方略に関する調査2022

    • Author(s)
      仲谷佳恵, 室田真男
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi