2022 Fiscal Year Final Research Report
Verification of teaching effectiveness based on the compilation of elementary school foreign language classes corpus and development of a teaching method search tool compliant with CEFR-J
Project/Area Number |
19K00924
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Yamazaki University of Animal Nursing |
Principal Investigator |
Ohashi Yukiko ヤマザキ動物看護大学, 動物看護学部, 准教授 (40589793)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
投野 由紀夫 東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (10211393)
片桐 徳昭 北海道教育大学, 教育学部, 教授 (60734829)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | corpus / applied linguistics / language education |
Outline of Final Research Achievements |
In the first year, we developed and released the Classroom Corpus Tagger (CCT), which simplified the corpus construction and helped to further expand the corpus. In the next year, we developed and released VACSR1: Vocabulary Analyzer Based on CEFR-J Wordlist for Self-Reflection, an automatic lexical analysis tool based on the CEFR-J wordlist. The corpus constructed by CCT can be automatically analyzed for vocabulary level according to CEFR-J by VACSR. CCT and VACSR provide a means to enable reflection at the lexical level. The CCT and VACSR provided a means for the teachers to conduct self-reflection at the vocabulary level.
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Free Research Field |
teacher education
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
コーパスからみられる傾向を実際の授業と照合した研究には、大規模な授業コーパス構築を要することから、コーパス構築における課題である「タグ付与」の簡略化は必須である。本研究ではタグ付与自動化の一歩としてClassroom Corpus Tagger (CCT)を公開した。これにより、発話者タグと言語タグの自動付与が可能となり、コーパス構築の大幅な簡略化が実現した。更にCEFR-J wordlistに準拠した語彙レベル判定が自動化されるツール、VACSRを続けて開発、公開した。これらのツールにより、授業コーパス構築を要する研究に貢献できたと考える。
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