2023 Fiscal Year Final Research Report
Comparative Analysis of the Legal Procedures to Enforce Maritime Claims: Re-examination of the Japanese Laws on Maritime Liens
Project/Area Number |
19K01372
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 05060:Civil law-related
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Research Institution | Okayama University |
Principal Investigator |
Masuda Fumiko 岡山大学, 社会文化科学学域, 教授 (60362547)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 船舶先取特権 / 船舶アレスト / 船主責任制限 / 傭船契約 / 私法統一条約 / 運送契約 |
Outline of Final Research Achievements |
This research project aims to re-examine the Japanese laws on maritime liens comparatively, focusing on their functions in the enforcement of maritime claims. The research results in the following findings: 1) Japanese laws on maritime liens have some similarities with in rem proceedings in common law jurisdictions, but marked differences exist; 2) There are differences on whether and how the procedures of judicial sales of ships are connected with the arrest proceedings among State Parties to the Arrest Convention 1952, but the differences do not seem significant assuming the practice to arrest a ship to obtain security; 3) civil law countries see the arrest of ships as provisional measures and establish special rules for ship arrest.
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Free Research Field |
海商法
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究により、日本法において、今後、船舶先取特権制度、船舶の(仮)差押えの制度に係る解釈論、立法論を展開する際に考慮すべき事項を、ある程度は明らかにすることができたと考えている。日本法の前提と国際的な議論の前提が異なるために、国際的な平面で起きている議論に参画していくことが難しい状況の改善にも資すると思われる。船舶先取特権は、アレストの根拠として使えるという実利を外してみれば、現在のリスク管理のあり方等を踏まえると存在意義自体が疑わしいと指摘されるようにもなりつつある制度であり、今後の日本の海商法の現代化のために必要となる検討事項について、ある程度の方向性を示すことはできたと考える。
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