• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Research on Human Capital, Political System and Long-Run Economic Growth

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K01567
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07010:Economic theory-related
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

Sugimoto Yoshiaki  関西大学, 経済学部, 准教授 (70432458)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中川 雅央  広島大学, 人間社会科学研究科(社), 助教 (80506783)
大浦 あすか  大東文化大学, 経済学部, 講師 (10784019)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords出生率 / 投資の不可逆性 / 教育投資 / 人的資本 / 経済成長 / 中心国の罠
Outline of Final Research Achievements

This research shows that the economy goes through under- and over-investment in education in the process of economic development. In early development stages, young parents have relatively large family sizes with no prospect for future investment in child education. Under the circumstance, they cannot afford the education cost even if their children turn out to be unexpectedly competent, leading to under-investment in education. Then we propose a redistributional policy that mitigates such an inefficient resource allocation between the quantity and the quality of children. As an extension of the research, we then engaged in developing the dynamic model that endogenizes technological progress and (although it is incomplete) considered the possibility of a middle income trap.

Free Research Field

マクロ経済学、経済成長論

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在の日本は少子高齢化とう問題に直面しているが、本研究は少子高齢化の原因解明に一石を投じるものである。本研究は子供の量への投資である「出産」の不可逆性に注目し、それが少子化を悪化させることを明らかにした。先進国においては、仮に子供が優秀でないと判明した場合でも、不可逆性制約により、教育費を削減し子供の数を増やすといった「質」と「量」の間の調整を親が行うことは困難である。その結果、過剰な教育投資と過小な出生数という結果になってしまい、経済全体の人的資本や経済の成長に悪影響を及ぼしうる。そのような非効率な資源配分を改善するべく、政府による再分配政策を検討する必要があることを本研究は示唆している。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi