2022 Fiscal Year Final Research Report
Effectiveness of Energy Labels in Guiding Consumers' Decisions for Energy-saving Housing Selection
Project/Area Number |
19K01604
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | Kanazawa University |
Principal Investigator |
Fujisawa Mieko 金沢大学, 経済学経営学系, 教授 (10502320)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | エネルギーラベル |
Outline of Final Research Achievements |
Through a web survey and experiments, this study confirms the possibility of consumers’ choice of energy-saving houses when the energy labels are disclosed. The web survey revealed that consumers preferred the design of continuous-scale label to that of the categorical-scale label, as it enabled quicker understanding of the difference in energy efficiency. Moreover, the experimental results of reconfirmation, using eye tracking, clarified the effectiveness of the continuous-scale label in terms of accurate perception of the meaning and quick decision-making. Through a framing experiment, wherein the continuous-scale energy label was posted on a real estate advertisement, this study quantitatively assessed that adding contextual information to the label increased its effectiveness. From the research and experimental results, it was verified that energy labels can affect consumers’ decision-making, inducing them to select energy-saving houses.
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Free Research Field |
都市経済学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、エネルギーラベルが開示された場合の消費者の省エネ住宅選択の可能性を検証できた。この検証には、ロジスティク回帰分析に加え、傾向スコアマッチング法を使用しており、分析手法においてもこの分野の研究に新規性をもたらしている。 本出版論文は、アジアにおけるエネルギーラベル研究の先駆けであり、その後のHe et al. (2021)を始めとしたアジア圏における連続型ラベルの効果研究の発展に貢献している。また、社会実装に向けてのデザイン要素について確認した点に社会的意義がある。研究成果は、国内外の学会で発表し国際ジャーナルで出版している他、DPなども公表しており、広く研究結果を社会に還元している。
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