2021 Fiscal Year Final Research Report
Environmental economics for persuasions: Theory and evidence from a field experiment
Project/Area Number |
19K01620
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | Hitotsubashi University |
Principal Investigator |
Hide-fumi YOKOO 一橋大学, 大学院経済学研究科, 講師 (80583327)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 廃棄物管理 / インドネシア / 説得的コミュニケーション / メッセージ / ランダム化フィールド実験 / 計量経済学的分析 |
Outline of Final Research Achievements |
Understanding when and where face-to-face communication affects pro-environmental decisions is important. We study a data set collected in a solicitation project intended to increase participation in a community-financed waste collection program in Indonesia. Two types of messages are developed and randomly assigned to 748 households. In addition, solicitors are randomly assigned to a control group or one of two treatment groups. From the results of the analysis, we find that the "help the children" message increases the probability of participation for households with a young child. Solicitor personality is associated with immediate participation but becomes nonsignificant after three months. Furthermore, a household is more likely to participate if a solicitor knows the respondent personally. These results suggest that, at least in the short term, important factors in encouraging behavioral changes include not only the contents of messages but also the type of sender of such messages.
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Free Research Field |
環境経済学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
アジア新興国の環境問題を対象として、家庭レベルの意思決定の改変を促す策についてその効果検証をフィールド実験で実施する分野に本研究は貢献する。先行研究とは異なり、説得的メッセージの効果だけでなく、メッセージの送り手と受け手の属性にも着目している点が特徴である。また、アジアでのコミュニティ・ベースの環境管理プログラムを題材として、協力者増加をフィールド実験で研究した前例のない研究となった。本研究で得られた知見はインドネシア政府や国際協力機構などの援助機関の支援策検討において有用となると考えられる。
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