2022 Fiscal Year Final Research Report
Socioeconomic status and children's cognitive ability in Japan
Project/Area Number |
19K01716
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07050:Public economics and labor economics-related
|
Research Institution | University of Toyama |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 教育格差 / 社会経済的地位 / OECD生徒の学習到達度調査 / PISA / 国際数学・理科教育動向調査 / TIMSS / 教育制度 |
Outline of Final Research Achievements |
This study explored the relationship between socioeconomic status (SES) and academic achievement and analyzed how the impact of SES on academic achievement in Japan changes over time. Using data from two international assessments, PISA and TIMSS, the study estimated the impact of SES on academic achievement in reading, math, and science at age 15 (PISA), and in math and science at ages 10 and 14 (TIMSS). The results showed that the impact of SES has been increasing since the early 2000s in both PISA and TIMSS surveys. One of the goals of compulsory education is to mitigate the academic achievement gap caused by the differences in SES. However, the results of the analysis indicate that compulsory education in Japan does not sufficiently lessen the effects of SES among 10- to 14-year-olds.
|
Free Research Field |
経済学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的には、本研究は、社会経済的格差(SES)が教育成果にどのように関連しているかについての重要なデータを提供するものである。また、SESが子どもの学力に与える影響が大きくなっていることを明らかにし、人的資本の整備や長期的な経済成長に影響を与える可能性がある。 社会的には、義務教育にもかかわらず、教育成果の不平等が深刻化していることが明らかになった。このことは、教育の機会均等という前提を覆すものであり、喫緊の社会的課題である。特に、SESに関連する格差を緩和し、社会的公平性の高い教育を促進するための効果的な介入の必要性が強調された。
|