2021 Fiscal Year Final Research Report
Transformation of "light" machine industries of postwar Japan
Project/Area Number |
19K01795
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07070:Economic history-related
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Research Institution | Nanzan University |
Principal Investigator |
SAWAI MINORU 南山大学, 経営学部, 研究員 (90162536)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 軽機械 / カメラ / 双眼鏡 / 家庭用ミシン / アメリカ市場 / 四畳半メーカー / ディストリビューター / 海外販売会社 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research project is to examine a historical significance of transformation of “light machines” industry such as cameras, binoculars, home sewing machines. Before Japan became a major exporter of home appliances and automobiles, there was an age of light-machine production. For Japan the light machine industry was the strategic industry which could gain the foreign currencies necessary to rehabilitation of the Japanese economy. Not only employing cheap labor but also absorbing ex-military engineers, the light machine industry could have a strong competitive edge. First the Japanese light machine industry could establish bridgehead in the US market, then penetrate into the European markets where the famous German camera makers still prevailed. The competitive edge of the Japanese camera makers in the US market and then in the European markets was the persistent upgrading of production technology and capabilities in the R & D activities.
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Free Research Field |
日本経済史
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
軽機械工業の変貌過程に関する研究を通して、産業政策が効果を発揮する条件が明らかになった。産業組織政策は海外市場におけるマーケティング力を涵養する政策と結びつかないかぎりその効果が限定的であった。 カメラメーカーは当初アメリカのディストリビューターに依存する販売体制を余儀なくされていたが、そこからの脱却なしには高収益を望めないことを知ると、既存の販売体制との厳しい軋轢を乗り越えて直販体制を構築することに成功した。ミシンの場合はブランド売りが遅れるが、その一因としてはシンガー社という巨人の存在があった。名声を確立した商品に挑むことの困難さを家庭用ミシンは体現していた。
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