2023 Fiscal Year Final Research Report
A Qualitative Analysis of Proactive Behavior through the Perspectives of Young Foreign Employees working in Japanese companies
Project/Area Number |
19K01820
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
|
Research Institution | Doshisha University |
Principal Investigator |
Suzuki Nobuko 同志社大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (40507620)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
トンプソン 美恵子 (平野美恵子) 東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (20401606)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 留学生の就職 / 日本語教育 / キャリア教育 / ポートフォリオ |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we developed a Career Portfolio (CP) from the teaching portfolios used for the autonomous growth of teachers. By repeatedly holding workshops using a prototype that was available at the start of the study, we were able to make structural modifications to the portfolio. The revised CP allowed for an in-depth examination of individual career formation based on each participant’s past academic and behavioral outcomes, and its effectiveness for workshop participants was confirmed. With the completion of the CP, the development of a career education syllabus that integrates this portfolio has also reached its final stage.
|
Free Research Field |
日本語教育、キャリア教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究ではCPの開発がほぼ終了したが、本研究チームが最終目標としているのは、外国人社員と留学生の自律的なキャリア形成であり、それを実現する教育方法である。企業や大学などの組織を離れ、自らの過去を参照して、自らの歩む方向性を見出してキャリアを形成していく提案は、従来の外国人・留学生向けのキャリア支援とは異なる新たなアプローチである。今回の研究成果としてCPは完成段階に入ったが、次は、これを用いたキャリア教育のシラバス開発や教材開発とその普及という課題が残っている。
|