2021 Fiscal Year Final Research Report
Comparative Research on Late-comer Effect in Pharmaceutical Industry and Food Industry
Project/Area Number |
19K01842
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
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Research Institution | Chuo University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 後発企業効果 / 後発企業 / リーダー企業 / シェア逆転 / 後発の壁 / キャッチアップ / 停滞 / 長期・短期パターン |
Outline of Final Research Achievements |
This research focused on common and different points between cough remedy market and anti-inflammatory agent market, and make clear the different point especially, i.e. starting timing of initiator product which made latecomers catching up the leader possible. Sankyo Company utilized her own resources in contrast to cooperative research with German company by Teijin Company. And the reason why the most late-comer effects were found out is the common point between pharmaceutical industry and food industry especially such as safe and secure, so marketing research before entering both markets.
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Free Research Field |
経営史,経営学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義としては2点が指摘できる。1つは,企業逆転を後発企業側にの視点から捉え,後発の壁をいかに克服していったのか,という点に注目した点であり,経営史と経営学の学際的融合ゆえに可能となった。もう1つの意義とは,医薬品と食品という全く異なる異業種が,後発企業効果の多さという点では共通し,この共通点は安心・安全を消費者重視するという共通点と表裏の関係にあったため,市場参入前の消費者調査がとりわけ鍵を握ることにもなったのである。 なお,後者の消費者の安全・安心を希求する点は,本研究の社会的意義とも深く関係しており,業種を超えて安全・安心を実現することの重要性を含意として含んでいる。
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