2023 Fiscal Year Final Research Report
Research on business model design of local business as relationship business
Project/Area Number |
19K01859
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
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Research Institution | Wakayama University |
Principal Investigator |
Makino Shinya 和歌山大学, 経済学部, 教授 (20238885)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
牧野 丹奈子 桃山学院大学, ビジネスデザイン学部, 教授 (10222796)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | ビジネスモデル / ビジネスモデルデザイン / ビジネスデザインの方法論 / 関係性のビジネス / 地域ビジネス / 都市ビジネス |
Outline of Final Research Achievements |
Relationship Business is a type of business that creates value by fostering relationships with diverse stakeholders. Our study focuses on the methodology of designing Relationship Business models, which we examined through practical applications in regional and urban business settings. Our approach to understanding Relationship Business is grounded in systems thinking and contemporary theories of business administration, particularly S-D Logic and Effectuation. We actively engaged in designing and executing Relationship Business initiatives, while fostering relationships with stakeholders in the central shopping district of Wakayama city and the Senba district of Osaka city. Through these endeavors, we explored the process of designing Relationship Business models and developed several computer-based tools to facilitate business model design.
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Free Research Field |
経営学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義として,関係性のビジネスは今日のビジネスにおいては重要な視点であるが,これまでその観点からビジネスモデルやそのデザインについて,さらにその方法論について,あまり検討されてこなかったことがあげられる。 一方,社会的意義として,関係性のビジネスは地域や都市のスモールビジネスやスタートアップのような内部資源に乏しく外部との関係が重要となるビジネスの枠組みとしてエフェクチュアルであり,そのデザインの方法論を整備することは重要である。とくに今日では,スタートアップの支援が焦眉の急となっている。
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