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2021 Fiscal Year Final Research Report

Research on manufacturing matching methods based on analysis of patent information and customer value

Research Project

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Project/Area Number 19K01888
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

HARUYAMA SHIGEYUKI  山口大学, 大学院技術経営研究科, 教授 (10416505)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Keywords特許情報分析 / ことつくり / ものづくり / マッチング手法 / イノベーション
Outline of Final Research Achievements

In order to create innovation, "manufacturing / manufacturing" that matches changes in society (market: things) and technology (products: things) is important, but how to match "manufacturing" and "manufacturing" There remains a problem as to whether or not it should be done. The applicant analyzes (1) "predictive sign" and (2) "state of innovation" from macro analysis of patent information, and (3) "core technology" from customer value, and analyzes "things", "state of technology" and "things" of society. We proposed (4) "manufacturing" and "manufacturing" matching methods that logically derive an action plan that indicates the direction of product development from the ownership status of the "core technology" of the providing company.

Free Research Field

経営工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の国際競争力ランキングは低下傾向にあり,競争力を高めるためには,イノベーションの創出が重要である.イノベーションの創出には,社会(市場:こと)変化と技術(製品:もの)変化をマッチングさせた「ことづくり・ものづくり」が重要であるが,「ことづくり」と「ものづくり」をどのようにマッチングさせていけば良いかという課題については問題が残されている.そのため、「市場における「こと予兆」の分析手法について、ことを実現するための因子である製品・コア技術の明確化手法について、イノベーション状態分析手法について、ことづくりとものづくりのマッチング手法についてそれぞれ研究し社会へ貢献する。

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Published: 2023-01-30  

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