2023 Fiscal Year Final Research Report
A Study on Empirical Validity of Shared Beliefs of Marketing Strategy
Project/Area Number |
19K01947
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
Mizuno Makoto 明治大学, 商学部, 専任教授 (10361304)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | マーケティング戦略 / 価格戦略 / 期間限定製品 / アンブレラ・ブランド / コロナ禍 / 購買履歴データ / 新製品普及 / エージェントベース・モデリング |
Outline of Final Research Achievements |
The empirical validity of “conventions” shared by practitioners and researchers on marketing strategy is examined through quantitative research using real data and analysis by simulation under hypothetical conditions. In the quantitative research, various methods such as discrete-continuous choice models, complex Hilbert principal component analysis, latent class analysis, and structural estimation were applied to purchase history data in the Japanese beer market, and some important findings were obtained on the validity of the conventions regarding new product introductions and marketing mixes. In addition, the validity of conventions in segmentation and targeting was examined by applying agent-based modeling for new product introduction strategies.
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Free Research Field |
マーケティング
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
マーケティング戦略の定石について経験的妥当性が検証されることによって、マーケターはより信頼できる知識に基づく実践が可能になる。もちろん、その妥当性は市場や時代によって変わる可能性があることから、ある研究から得られた知識を一般化するより、検証の方法論を検証することが重要である。本研究では、強い仮定に依拠しないモデルフリーな分析手法から消費者に関する経済理論に基づく分析手法、そして理論ベースのシミュレーションまでの様々なアプローチを試みた。対象とする市場や注目する現象に合わせて適切な方法論を採用する際の参考になると期待される。
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