2021 Fiscal Year Final Research Report
Research on the Possibility of Corporate Evaluation by Using Consumer's Subjective Well-being
Project/Area Number |
19K01948
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Yokohama City University (2020-2021) Waseda University (2019) |
Principal Investigator |
Ueda Masao 横浜市立大学, データサイエンス学部, 教授 (20755087)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 主観的厚生 / 0過剰ガンマモデル / 顧客管理 / SDGs |
Outline of Final Research Achievements |
Consumers’ perception of subjective well-being (SWB) can be used as an indicator to manage firms’ behavior in the era of Sustainable Development Goals. The data analysis revealed a positive relationship between SWB generated by a firm and consumers’ behavior (e.g., whether to purchase, points purchased, word-of-mouth, recommendations, and web search). The relationship was also confirmed for non-users that do not purchase a firm’s goods or services. To confirm the temporal stability of consumers’ SWB, the data analyzed were obtained at two time points. According to results, word-of-mouth elicited a stable effect. Overall, the results demonstrate the validity of using consumers’ SWB as an indicator for evaluating a company’s sustainable activities.
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Free Research Field |
マーケティング
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は主観的厚生の値を用いて、企業のマーケティング活動を評価できないかという問いに対し、主観的厚生の値と売上や利益に関する指標、並びに、投資などの行動の関係を確認し、その関係について検証を行うものである。学術的な独自性は、経済学などで行われていた主観的厚生の研究をマーケティングまでに拡張する点である。本研究の社会的な意義は、マーケティングが利益と消費者の生活全体の満足感を向上させるように管理できるよう主観的厚生という指標を用いることの可能性を提案したことである。その結果、持続可能な社会の構築を損なわないようなマーケティングを行うことが可能となった。
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