2022 Fiscal Year Final Research Report
Quantitative analysis of factors affecting non-aeronautical revenue at airports using passenger flow data
Project/Area Number |
19K01972
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Kindai University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 空港経営 / 非航空系事業 / LCC(Low Cost Carrier) / 旅客流動 / 航空機の座席等級 / 新型コロナウイルス感染症(COVID-19) / 3国間流動(国際線同士の乗り 継ぎ) |
Outline of Final Research Achievements |
(1)Our study revealed that the origin airport (country of origin) of air passengers influences the amount of non-aeronautical revenue (revenue derived, for example from commercial activities at passenger terminals) at airports. (2)Our study revealed that first class and business class airline passengers may spend relatively less (per use of the airport) in the commercial areas of the airport. (3)Our study revealed that in the serious decline of the international passenger flow to and from Japan due to the strict entry restrictions in the Covid-19 Disaster, Japanese airlines may be focusing on the connections between foreign countries (mainly international connections between Southeast Asia and North America) via Japanese airports.
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Free Research Field |
国際交通論
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
わが国では、空港経営改革の一環としてコンセッション方式(民間事業者への施設運営権の譲渡)による空港民営化が実施もしくは計画されている。その特徴は、これまで別々に運営されてきた滑走路等の航空系事業と旅客ターミナルビル等の非航空系事業の一体経営を前提とすることであり、非航空系事業の相対的な重要性が高まっている。 本研究の帰結により、非航空系事業を中心とした効率的な空港経営に対する示唆と、これに基づく望ましい空港政策について提案することができた。さらには、コロナ禍における航空旅客流動を分析することで、パンデミックにおける航空会社の戦略について、一定の示唆を与えることができた。
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