• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Development and dissemination of a comprehensive community support program to realize "child-rearing throughout society"

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K02195
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionIbaraki Christian University

Principal Investigator

Nakajima Minako  茨城キリスト教大学, 文学部, 教授 (60571289)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 神永 直美  茨城大学, 教育学部, 教授 (20435225)
木村 由希  常磐短期大学, 幼児教育保育学科, 准教授 (90446146)
安藤 みゆき  茨城女子短期大学, その他部局等, 教授 (90612797)
平田 正吾  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10721772)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords子育ての社会化 / 虐待予防 / 発達支援 / ノーバディーズ・パーフェクト / リフレクティング・チーム・アプローチ / 地域力 / 子育て支援
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop a common program for “learning about child-rearing,” which has been promoted under different approaches for parents, child-rearing supporters, and community residents. A comprehensive community support program based on a parenting program, “Nobody's Perfect,” and a family therapy program, the “Reflecting Team Approach,” were tested on various target groups.
We found that it was possible to implement the same structure of the program for three people in different positions, good relationships were created among participants regardless of generation and position, and objectivity and tolerance were increased due to a deeper knowledge and understanding of parenting.

Free Research Field

子ども学および保育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

まず学術的意義として、「ノーバディーズ・パーフェクト(以下、NPとする)」をさまざまな人々を対象に実施することにより、従来の対象者である就学前の子の保護者と同様の効果が得られることが見出された。さらにNPのセッションを重ねることで相互受容感が醸成され、最終回に実施する「リフレクティング・チーム・アプローチ(以下、RTAとする)」の効果が促進されることが示唆された。また、これまでNPやRTAは対面でのみ実施されてきたが、本研究によりオンラインでの実施も可能となった。
社会的意義としては、本プログラムの実施により、地域全体での子育て力が向上し、世代間交流の促進につながることが示唆された。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi