• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Transcendentalists as a Teaching Community: Philosophy of Teacher Education Practiced by the 19th-century American Intellectuals

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K02393
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Takayanagi Mitsutoshi  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (60575877)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywordsエマソン / ソロー / 超越主義者 / 教師教育
Outline of Final Research Achievements

This study tries to elucidate how a group of 19th-century American intellectuals called the Transcendentalists formed a community of mutual teaching and learning. The study attempts to shed new light on the research in the philosophy of education found in the Transcendentalists as a group of “teachers,” instead of philosophies that each thinker held. This approach aims to create suggestions for the current discussion on enhancing cooperation among teachers at schools. In such a process, intellectual exchanges among representative figures such as R. W. Emerson, H. D. Thoreau, and A. B. Alcott are brought into focus from a perspective that helps to outline their philosophy of teacher education.

Free Research Field

教育哲学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、超越主義者たちが一種の教師集団を形成していたという仮説を用いて、それぞれの教育思想の生成と相互作用について考察を加えた。そのことにより、従来、個別の超越主義者の教育思想研究、あるいは集団としての超越主義思想研究という枠組みでもって論じられてきた領域に、教師集団としての超越主義者たちならではの教師教育の実践-哲学を抽出するための足がかりを形成することへとつながった。そのようにして抽出された教師教育の実践-哲学への示唆は、今日の我が国における教師教育の議論を特徴づけている課題である、協働・学び合いといった事柄への検討の観点を含意するものとなった。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi