2021 Fiscal Year Final Research Report
Research on Qualities of Teacher Educators and their Training Models
Project/Area Number |
19K02423
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Niigata University |
Principal Investigator |
ADACHI Yuko 新潟大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (00313552)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松岡 洋子 岩手大学, 教育推進機構, 教授 (60344628)
富谷 玲子 神奈川大学, 外国語学部, 准教授 (40386818)
宇佐美 洋 東京大学, 大学院総合文化研究科, 教授 (40293245)
今村 和宏 一橋大学, 大学院経済学研究科, 非常勤講師 (80242361)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 教師教育 / 日本語教師の資質・能力 / リフレクション / 授業対応力 |
Outline of Final Research Achievements |
In 2019, we summarized previous research on the theme of teacher education in Japanese language education. In 2020, we focused on teacher behavior in the classroom. Specifically, we focused on teachers' responses to unexpected situations in the classroom. A draft model was developed with reference to reflection and "Second Language Teacher Education" (Burns & Richards, 2009). In the final year of the project, each research member discussed issues related to teacher education and their related issues. In this discussion, we discussed issues related to teacher education. In parallel, we examined teacher education in "Educating Second Language Teachers" (Donald Freeman, 2016).
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Free Research Field |
日本語教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
言語教師教育は他の科目の教師教育より複雑であるため教師教育研究が多くない。複雑さの理由は、言語という教科のもとになる学問分野が多岐に分かれているためである。日本語教育では、言語学、日本語学、文学、心理学、異文化教育学など、教師教育には多くの分野の知識が求められる。さらに知識だけではなく、学習者に学習目標に到達できるように指導する技術も求められる。この点に着目し本研究は教師の身体表現や内省について焦点をあてて進めた。本研究は「教えることを教える」困難さについて一定の研究成果を出すことができたと考える。
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