2022 Fiscal Year Final Research Report
International comparative study of inclusive curriculum
Project/Area Number |
19K02446
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Ibaraki University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
福田 敦志 大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (10325136)
湯浅 恭正 中部大学, 現代教育学部, 教授 (60032637)
吉田 茂孝 大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (60462074)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 特別支援教育 / インクルーシブ教育 / 学校改善 / 国際比較研究 |
Outline of Final Research Achievements |
This study clarified the inclusive curriculum for chinldren with special needs in regular school in a comparative study between Japan and Europian countries. The results are that in a inclusive curriculum, there needs not only special support for child's needs but also school developments for daily lessons in regular class.
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Free Research Field |
特別支援教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで特別支援教育では、特別なニーズのある子どもに対する支援方法を検討することが中心であったが、本研究により、インクルーシブ・カリキュラムでは通常学校の授業改善や教育的価値の転換が求められることが明らかになった。この知見は今後、日本が国際的にインクルージョンを進めていく際の基本原理となり、これが本研究の社会的意義であると考える。
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