2022 Fiscal Year Final Research Report
Research on continuous learning of teachers through reflection on pedagogical practices
Project/Area Number |
19K02463
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Kyoto Women's University |
Principal Investigator |
MURAI NAOKO 京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (90411454)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
坂田 哲人 大妻女子大学, 家政学部, 講師 (70571884)
阿部 直美 京都女子大学, 教職支援センター, 特任教授 (00411455)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 教育的タクト / リフレクション / コルトハーヘン / ヴァン=マーネン / 8つの窓 / 教師の専門性 / 現象学的記述 / ダマシオ |
Outline of Final Research Achievements |
This study allowed us to theoretically and empirically clarify how reflection on educational and childcare practices improves teachers' professionalism, including their pedagogical tact. On the theoretical side, he published a monograph, Van Manen's Pedagogy (Nakanishiya Press, 2022). Furthermore, by referring to Merleau-Ponty's phenomenological theory of the body, Antonio Damasio's brain science, and discussions on aesthetics, We revealed that reflection promotes awareness of one's own feelings in the regulation of actions.Next, through participant observation, interviews, and questionnaires in daycare centers and elementary schools, we empirically verified that practicing reflection leads to the professional development of teachers.
|
Free Research Field |
教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、教育学研究や実践においてリフレクションという営みについて数多く語られるようになってきているが、リフレクションがどのような行為を指すのか、リフレクションによって何が明らかになるのか、どのような教師の専門性の向上が可能なのかを理論的かつ実証的に精査した研究は管見の限りほとんど見られない。本研究はこの点について検討と検証を重ねたという点において、学術的な意義があると考える。 さらに、教師や保育者が実際にリフレクションを行う際の手法や注意点についても実証的に明らかにすることができた。これは、我が国および海外の教育実践者のリフレクションのあり方に広く影響を与え得るものであると言える。
|