2023 Fiscal Year Final Research Report
A Theoretical Exploration of "Politics" and "Experience" from the Viewpoint of Human Becoming: Reconstructing Educational Justice through Pragmatism
Project/Area Number |
19K02474
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
Izawa Shigeki 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70460623)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | プラグマティズム / ジョン・デューイ / 教育的正義 / 人間形成論 / デモクラシー / 探究する公衆 / 社会的正義 / 学校教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aims to conceive of a new theoretical framework for the human becoming or human formation that bridges the various aspects of “politics” and human “experience” that seek social justice by examining the possibilities and issues of the philosophical method of pragmatism from the classical to the contemporary. To achieve this purpose, I focus on elucidating the theoretical basis for the reconstruction of “educational justice,” where the interests of both social and political theory and educational theory intersect. In this study I reconsider the contemporary relevance of pragmatism, which realizes social justice to be an educational task that is linked with the reconstruction of human “experience,” and explore the standpoint of a theory of human becoming that goes beyond the mere application of social and political theory to educational theory, connecting “politics” and “experience.”
|
Free Research Field |
教育哲学・教育思想史
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
プラグマティズムの哲学・思想に着目することで、現代リベラリズムの社会・政治哲学を援用する方法とは異なる、教育的正義の諸課題への応答が可能となった。プラグマティズムは、デモクラシーの実践のなかで、人間の生成や変容の過程とともにある〈経験〉と、社会的分断から社会的正義への視点の転換をめざす〈政治〉とを架橋する試みであり、人間の日常の生活経験の個別性や固有性に着目することから教育的正義を論じなおす視点を提供する。教育的正義に対する社会・政治理論と教育理論双方の取り組みに対して、個別の経験や具体的状況に根ざして探究する民主的公衆の形成を語るための理論的枠組みと条件を示した点に社会的意義が見いだされる。
|