2021 Fiscal Year Final Research Report
Project/Area Number |
19K02502
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Ishii Terumasa 京都大学, 教育学研究科, 准教授 (10452327)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 資質・能力 / 学校改善実践 / 学習する組織 / 真正の学び / 「教科する」授業 / ヴィジョン・ドリブン / 授業研究 / 日本型学校教育 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, I considered and pursued the following questions in light of the rapid structural transformation of public education: What role should schools play in "Society 5.0", and what kind of learning should they aim for? And, How should we organize and improve schools based on the creation of instruction that nurture qualities and abilities? I proposed a vision for upgrading public education to realize "authentic and inclusive learning," and clarified the practical guidelines for this vision. In addition, I theoretically and practically elaborated the vision-driven school improvement approach that created learning organizations for teachers and staff based on the search for the vision of the students they are aiming for.
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Free Research Field |
教育方法学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、職人的なアートとして遂行されてきた日本の授業実践・学校改善実践の蓄積も整理しつつ、それに科学性やシステム化を志向する米国等の知見を統合することで、教育「変革」期の現在において、新たな「日本型学校教育」の形を提起するものである。また、従来別々に検討されてきた授業実践と学校経営を統合的にとらえるものである。すなわち、学校という組織の特殊性に即して学校共同体(教師だけでなく、保護者や地域住民等も含む)の形成の方法論を検討するものである。他方、教師個人単位で議論されがちな、教育の目標・内容・方法・評価や教師の力量形成のあり方を、教師間の学び合いや共同体形成という観点からとらえ直すものである。
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