2023 Fiscal Year Final Research Report
Gender/Sexuality and Professionalism of Adult Education and Community learning
Project/Area Number |
19K02507
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Tsuru University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
堀川 修平 埼玉大学, 教育学部, その他 (80912815)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 社会教育 / 生涯学習 / ジェンダー / セクシュアリティ / 専門職養成 |
Outline of Final Research Achievements |
This research project aims at creating the theoretical basic for learning by professionals of adult education and community learning through studying Gender Equality Promotion Centers' learning projects about sexual orientations and gender identities, reactions to those by sexual minorities and their supporters and researching the learning practices of such professionals in the field of adult education and community learning. Although research of this project had been restricted because of COVID-19 pandemic, the every possible research means had been taken, and the theoretical perspectives of protecting learners' dignity was found as the professionalism of adult education and community learning.
|
Free Research Field |
社会教育・生涯学習
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今日、セクシュアル・マイノリティの権利保障に関わって、多様な対策が講じられている。 このような状況のなか、社会教育の場では、セクシュアル・マイノリティに関わる教育・学習事業が展開されているが、とりわけ、現行のジェンダー問題学習との関連において、それらの理論的・実践的な基盤は必ずしも明らかではない。このような社会的、かつ学術的な状況に対して、本研究は、セクシュアル・マイノリティへの配慮を保証する教育・学習の理論的基盤を提示し、それらにもとづく社会教育専門職養成におけるジェンダー・セクシュアリティ問題学習の理論的基盤を検討したことに意義を有する。
|