2022 Fiscal Year Final Research Report
Comprehensive research for the reorganization of knowledge in teacher education and the construction of a practical research-type teaching graduate school model
Project/Area Number |
19K02526
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
Ochi Yasushi 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (80242105)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
紅林 伸幸 常葉大学, 教育学部, 教授 (40262068)
川村 光 関西国際大学, 教育学部, 教授 (50452230)
長谷川 哲也 岐阜大学, 教育学部, 准教授 (90631854)
加藤 隆雄 南山大学, 人文学部, 教授 (20247133)
酒井 真由子 上田女子短期大学, その他部局等, 教授 (30591193)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 教職大学院 / 教師教育 / 理論と実践の往還 / ネットワーク / 研究 |
Outline of Final Research Achievements |
Through practical reports, interview surveys, and text analysis of accreditation, We analyzed the changes in the organization, practice methods, and discourse of the graduate school of education during the process from its birth to its institutional establishment. Educational content and methods in graduate schools have changed to emphasize practice, and there have been changes such as strengthening of cooperation between universities, boards of education, and educational sites. On the other hand, it became apparent that the standardization of graduate schools for teaching is progressing and that the professional autonomy of the teaching profession is being shaken.
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Free Research Field |
教育社会学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教職大学院について、その理念や方法、実践報告等は数多くなされているが、その実情を多面的に分析した実証研究は少ない。本研究は、教職大学院が成立することで生み出された変化について、制度や組織、実践、言説など多様な側面から実証的に分析を行うものである。とりわけ、大学院の研究スキルという資源がいかにその教育に活用されるかに関心を持ち分析を行った。大学院という場が、教育の現場や行政機関とさまざまなネットワークを介してつながり、教育の実践力向上の可能性が高まる一方で、研究力など大学独自の資源を教育力の向上にうまく接続できず、教職の専門的自律性の支えとなりえていないなどの課題が示唆された。
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