2022 Fiscal Year Final Research Report
Evaluation of the level of attainment and support methods for higher education programs for technical professionals in the three emerging countries of the Mekong region.
Project/Area Number |
19K02549
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | Tokuyama College of Technology |
Principal Investigator |
Amanai Kazuhito 徳山工業高等専門学校, 一般科目, 教授 (20390502)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
川畑 康治 神戸大学, 国際協力研究科, 准教授 (10273806)
橋本 剛 松江工業高等専門学校, 情報工学科, 教授 (40420335)
国重 徹 鹿屋体育大学, スポーツ人文・応用社会科学系, 教授 (50225174)
高橋 愛 岩手大学, 人文社会科学部, 准教授 (90530519)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | メコン地域3新興国 / 技術者教育システム / 教育の質保障 |
Outline of Final Research Achievements |
This study was conducted to comparatively evaluate the relative achievements of higher education programs for engineers in the three emerging countries in the Mekong region (Cambodia, Laos, and Myanmar) from an international perspective. Unfortunately, the period of this research coincided with the global outbreak of COVID-19, and only Cambodia could be visited for on-site research. However, there are also previous achievements in conducting research visits on higher education programs for engineers in Myanmar. Only Laos was studied through literature review. Through this study, we could reveal to some extent how well the quality assurance in higher education programs for engineers in the Mekong region's three countries can respond to the level required by the globalizing society, and to clarify the current situation and issues of the entire engineer education system.
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Free Research Field |
技術者高等教育プログラム
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
メコン地域3新興国(カンボジア、ラオス、ミャンマー)における技術者高等教育プログラムの相対的達成度を国際的な視点で比較・評価した研究はほとんどみられない。本研究により,メコン地域3新興国の技術者高等教育プログラムの「コミュニケーション力」と「チームワーク力」等における質の保証が,グローバル化する社会の要求する水準にどの程度対応出来ているのかを明らかとし,その達成度を国際的な視点で認識することは,今後,ますます日系企業の進出が盛んになると予想されるメコン地域3新興国における技術者教育システム全体の現状と課題を明らかとし,そのあるべき姿,および日本企業が進出するための課題の明確化を可能とした。
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