• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Final Research Report

Development and practice of the "expressing, play" subject which brings "programing thought" up infant's time

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K02609
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

hashimoto tadakazu  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (70709617)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 江藤 亮  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (00294182)
金光 秀雄  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (20214489)
山口 好和  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (30271018)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Keywordsプログラミング活動 / プログラミング的思考 / 表現遊び / 造形主題 / アンプラグド系プログラミング教材 / ヴィジュアル系プログラミング教材 / フィジカル系プログラミング教材 / 感性・感情・想像力の重視
Outline of Final Research Achievements

I did a questionnaire survey targeted for the accessory kindergarten in the whole country and the Hokkaido public kindergarten.Then I found out that digital equipment becomes a tool of teacher storage from anxiety to dependence and lack of training of a nurture person.I was able to see the need to make digital devices a play tool for young children.
So I did the case development and the inspection related to programming activity and a modeling subject (idea, act and the material).I found that conceiving and practicing curriculum design that emphasizes emotion, sensitivity, and imagination is important for fostering "programming thinking" in young children.

Free Research Field

美術教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

全国附属園,道内幼稚園等のアンケート調査から,デジタル機器は校務活用が63%で,幼児の道具としての活用は3%に過ぎず,自然体験の対極に位置づけられていた状況から「①デジタル機器が幼児の考える道具になっていない②デジタル機器が直接体験を妨げるものとされている③園外との交流が難しく幼児・保育者がアイデアに触れ,共創する機会が殆ど無い」という課題点が見いだせた。そして,造形主題(想・行為・素材)で構成される表現遊びの事例開発から,幼児が感情・感性・想像力を存分に発揮できるように,その発達年齢に応じて(アンプラグド,ヴィジュアル系,フィジカル系の順),プログラミング活動を行う必要性を示すことができた。

URL: 

Published: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi