2021 Fiscal Year Final Research Report
Development and practice of the "expressing, play" subject which brings "programing thought" up infant's time
Project/Area Number |
19K02609
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
江藤 亮 大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (00294182)
金光 秀雄 北海道教育大学, 教育学部, 教授 (20214489)
山口 好和 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (30271018)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | プログラミング活動 / プログラミング的思考 / 表現遊び / 造形主題 / アンプラグド系プログラミング教材 / ヴィジュアル系プログラミング教材 / フィジカル系プログラミング教材 / 感性・感情・想像力の重視 |
Outline of Final Research Achievements |
I did a questionnaire survey targeted for the accessory kindergarten in the whole country and the Hokkaido public kindergarten.Then I found out that digital equipment becomes a tool of teacher storage from anxiety to dependence and lack of training of a nurture person.I was able to see the need to make digital devices a play tool for young children. So I did the case development and the inspection related to programming activity and a modeling subject (idea, act and the material).I found that conceiving and practicing curriculum design that emphasizes emotion, sensitivity, and imagination is important for fostering "programming thinking" in young children.
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Free Research Field |
美術教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
全国附属園,道内幼稚園等のアンケート調査から,デジタル機器は校務活用が63%で,幼児の道具としての活用は3%に過ぎず,自然体験の対極に位置づけられていた状況から「①デジタル機器が幼児の考える道具になっていない②デジタル機器が直接体験を妨げるものとされている③園外との交流が難しく幼児・保育者がアイデアに触れ,共創する機会が殆ど無い」という課題点が見いだせた。そして,造形主題(想・行為・素材)で構成される表現遊びの事例開発から,幼児が感情・感性・想像力を存分に発揮できるように,その発達年齢に応じて(アンプラグド,ヴィジュアル系,フィジカル系の順),プログラミング活動を行う必要性を示すことができた。
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