2021 Fiscal Year Final Research Report
Developing a software tool usable at the very beginning term for novice level programming students
Project/Area Number |
19K02678
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Shizuoka University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | プログラミング教育 / ブロック型言語 / 母語 |
Outline of Final Research Achievements |
We developed a software tool usable at the very beginning term for novice level students. Unlike conventional block-style programming language, it is characterized by assembling sentences in learners mother language rather than writing program. In addition, even if there exists an error such as insufficient parameters, the software doesn’t exit but randomly supplies missing parameters. So, in most cases, the output from the software largely different from what the learner intended. The software gives the learner an appropriate feedback to make him/her think about where and what is wrong with his/her description.
|
Free Research Field |
プログラミング教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
小学生レベルのプログラミング初学者向けのソフトウェアを開発した。プログラミング言語ではなく、母語を用いて文章を組み立てる感覚で使うことができる。学習者の記述のどこにどのような問題があるのかについて、学習者自身が考えることができるようなフィードバックを帰すようになっているので、プログラミング教育用のツール、特にプログラミングを学び始める一番初期の段階のツールとして使えることを意図したものである。
|