2021 Fiscal Year Final Research Report
The Development of An ESD Class Model for Enhancing Students Mutual Cross-Cultural understanding through Exchanging Thoughts on Values of The Regional Cultural Heritages and the World Heritage Sites
Project/Area Number |
19K02684
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Naruto University of Education |
Principal Investigator |
KANO SEISHI 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (50706976)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
太田 直也 高知学園大学, 健康科学部, 教授 (10203796)
永田 成文 広島修道大学, 人文学部, 教授 (40378279)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 文化遺産 / ヒエラルヒー / 顕著な普遍的価値 / ナショナルな価値 / ローカルな価値 / 価値の相対性 / 価値の相補性 / 遠隔会議 |
Outline of Final Research Achievements |
The author of this paper developed a class model for elementary students, in which students learn about some regional cultural sites in contraposition with the world heritage sites, for the students to have opportunity to consider to whom those heritages are significant as well as the meanings and inheritance of their honorable heritages. By checking their learning gains, it was verified that the students’ consciousness of social participation was enhanced through those considerations.
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Free Research Field |
文化間教育 グローバル教育 地理教育 価値観形成
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「だれが、あるいはどの機関が文化遺産として認めたのかということが重視される風潮」、つまり、「遺産言説の権威化」が進んでいる。それは、世界遺産の価値を頂点とする文化遺産のヒエラルキーを強固にしていく。それは、無意図的であったにせよ、世界遺産より、国や地域の遺産の価値は劣るという認識を高める危惧がある。遺産が有する多様な価値の異同や関係性を踏まえた価値の認識や尊重について、他地域の学習者と伝え合い、保存や継承の重要性を検討していく学習は、このような危惧を解消する試みとして意義がある。
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