2022 Fiscal Year Final Research Report
The Construction of Future Directivity Problem Solving Type Consistent Information Education Curriculum of Elementary, Junior and Senior High Schools Based on Computing History Learning
Project/Area Number |
19K02685
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Naruto University of Education |
Principal Investigator |
Kikuchi Akira 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 特命教授 (20127822)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 情報教育 / 未来指向 / 情報機器変遷 / 教科架橋 / カリキュラム / プログラミング |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, the following four research results were obtained. (1) The positioning of information education based on the curriculum bridging education, (2) Organization of information education system from elementary school to high school, (3) Information education practice according to school types, and (4) Future-oriented information education based on the information history from B.C. to the present. In particular, we organized the exhibition contents at about 50 overseas museums and about 20 domestic museums relating information history. Including these results, we have constructed a future-oriented information education curriculum on problem-solving along with the practice of information education in elementary, junior high, and high schools.
|
Free Research Field |
情報教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本における情報教育は小学校から大学に至る情報教育の流れが完成しており,小学校全教科におけるプログラミング的思考の教育,中学校技術におけるネットワークを利用した双方向性のあるコンテンツのプログラミングと計測・制御のプログラミング,高等学校の情報Ⅰと情報Ⅱにおけるプログラミング等の情報教育の流れとなっている。ただ,現在の情報環境に合致するための情報教育に重点が置かれ,未来を見据えた情報教育カリキュラムには至っていなかった。そのため,過去から現在までの情報機器変遷や情報環境変化を踏まえた未来指向に導く問題解決型小中高一貫情報教育カリキュラムの構築が必要となっており,この改善について研究した。
|