2023 Fiscal Year Final Research Report
A Study of School Rules and Student Dscipline
Project/Area Number |
19K02705
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Kyoto University of Education |
Principal Investigator |
KATAYAMA NORIKO 京都教育大学, 大学院連合教職実践研究科, 教授 (60342169)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 多職種連携 / 校則 / 生徒指導 |
Outline of Final Research Achievements |
I conducted a survey of student guidance directors regarding changes in school rules, but before that, I was able to grasp the lack of teaming in the school. The reasons for this were also investigated again. The following three points were briefly identified for teaming : the assignment of coordinators who have neither classes nor homeroom teachers, the need to know before entering a position that they will be working with multiple professions, and the need for a simple, rather than complex, mechanism for collaboration. In the future, I would like to continue our research so that I can be involved in specific measures.
|
Free Research Field |
教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
校則の変更が自律的な形ではなかなか進まないことを明らかにすることができた。それとともに、各校においてチーム化もままならない状況であることも把握することができた。これらについては、京都教育大学紀要に2つの論文として著している。 また、上記は紀要なので一般に流通しにくいこともあって、現在、ミネルヴァ書房より、共著で『教員をエンパワメントする多職種・多機関連携(仮)』にまとめ、2024年中には刊行する予定である。刊行によってより多くの方に研究成果が伝えられると考えている。
|