2022 Fiscal Year Final Research Report
Bridging the gaps between ESD in high schools and intercultural communication education in universities in Japan
Project/Area Number |
19K02720
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Kurume National College of Technology |
Principal Investigator |
Yokomizo Akihiko 久留米工業高等専門学校, 一般科目(文科系), 教授 (00759962)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
丸山 真純 長崎大学, 経済学部, 准教授 (00304923)
吉武 正樹 福岡教育大学, 教育学部, 教授 (40372734)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | コミュニケーション教育 / 異文化コミュニケーション / SDGs / ESD / 教科横断 / 高大連携 / エンパワーメント / 批判教育学 |
Outline of Final Research Achievements |
The research results are mainly the following two points. (1) To promote multi-subject collaboration in high school ESD, the researchers extracted SDG10 keywords from high school textbooks; Civics, Home Economics, Informatics, Japanese Language and English, analyzed them and clarified duplicate or related content in the above subjects (e.g. identity, media literacy). (2) The researchers proposed the following two points as points that should be supplemented in intercultural communication courses in higher education. (1) To raise learners' relevant awareness by making them realize that they may be the majorities, beneficiaries and are not irrelevant to discrimination. (2) To supplement the viewpoint of "intersectionality" that discrimination is not simple and single but complexly constructed by multiple social structures.
|
Free Research Field |
コミュニケーション教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、以下の2点である。(1)高校におけるSDGs関連の学習内容に関して多教科間連携を促進した。(2)高校の授業における知識不足や視点の偏りを明らかにして大学の授業で補足すべき内容を提示した。 これらの成果をもとに、弱者のエンパワーメントを推進する姿勢の涵養を重視した対話的教育実践を行うことによって、高校新課程が重視するSDGsのうち、SDG10「人や国の不平等をなくそう」のターゲット2「年齢、性別、障害、人種、民族、出自、経済的地位、その他の状況に関わりなく、すべての人々のエンパワーメントを促進する」に寄与することができた。
|